ElResum.cat

Mossos D'esquadra

Dos accidents mortals han elevat la xifra de víctimes a les carreteres catalanes. Dimarts a la tarda, un motorista va morir a Deltebre després de sortir de la carretera TV-3451 i caure a un canal. Dijous a la nit, un jove de 18 anys va perdre la vida a l’Hospitalet de Llobregat, a la C-31, en ser atropellat per un vehicle mentre feia el comunicat d’un xoc previ amb un altre turisme. Amb aquests dos sinistres, el nombre total de morts per accident de trànsit a Catalunya des de principi d’any ascendeix a 51, segons dades del Servei Català de Trànsit. Aquestes xifres confirmen la preocupant vulnerabilitat del col·lectiu de motoristes, ja que 22 de les víctimes mortals pertanyien a aquest grup, una tendència que ja es va evidenciar durant el cap de setmana de la Segona Pasqua.

La Guàrdia Urbana de Cornellà ha intervingut un patinet elèctric modificat il·legalment per assolir una velocitat màxima de 139,4 km/h. L’actuació es va produir després que una patrulla dels Mossos d’Esquadra detectés el vehicle circulant amb excés de velocitat i n’informés la policia local. Gràcies a l’ús d’un dinamòmetre, els agents van poder verificar la capacitat del vehicle. El conductor va ser denunciat per diverses infraccions greus, entre les quals conduir un vehicle a motor sense haver obtingut mai el permís, no tenir assegurança en vigor i no disposar del certificat obligatori de la Direcció General de Trànsit. Aquest incident no és un cas aïllat, ja que des que la policia de Cornellà va incorporar aquesta tecnologia al febrer, s’han immobilitzat un total de 143 vehicles de mobilitat personal per manipulacions similars.

Aquest cap de setmana s’han produït dos accidents mortals a les carreteres catalanes. Diumenge a la nit, un home de 52 anys va morir atropellat a la carretera C-55 a l’altura d’Abrera, d’on era veí. El dia anterior, dissabte a la tarda, un motorista de 56 anys de Castellar del Vallès va perdre la vida en sortir de la via a la BV-5301, al terme municipal del Brull (Osona). Cal destacar que en aquesta mateixa carretera ja hi va morir un altre motorista a principis de maig. Els Mossos d’Esquadra investiguen les causes d’ambdós sinistres, que eleven el balanç de víctimes mortals d’aquest any. Segons les dades provisionals del Servei Català de Trànsit, ja són 45 les persones que han mort a la xarxa viària de Catalunya, de les quals 18 eren motoristes.

Aquest divendres a la nit a Badalona, els quatre ocupants d’un vehicle robat van envestir una patrulla dels Mossos d’Esquadra a l’avinguda de Conflent quan els agents intentaven aturar-los. La policia va respondre a l’atac disparant diversos trets, fet que va desencadenar una breu persecució. Tres dels sospitosos van aconseguir fugir a peu, però un d’ells va ser detingut amb la col·laboració de la Guàrdia Urbana de Badalona. Els Mossos d’Esquadra han obert una investigació per localitzar els fugitius, que se sospita que formen part d’una banda de ’teloners’. En un succés diferent durant la mateixa matinada, un agent de la policia local va ser atropellat per una motocicleta en un control de trànsit; segons l’alcalde Xavier García Albiol, els dos responsables van ser detinguts.

Diversos sindicats educatius, com USTEC i la CGT, han denunciat la infiltració de dues agents de paisà dels Mossos d’Esquadra en una assemblea de docents celebrada a l’Institut Pau Claris de Barcelona. Les agents van ser descobertes després de generar sospites i donar respostes poc veraces sobre la seva identitat, fet que va provocar que fossin expulsades de la reunió. Aquest incident ha desencadenat una greu crisi política, amb una condemna unànime per part de l’oposició (Junts, ERC, els Comuns i la CUP), que ho consideren un fet “inacceptable” i una vulneració de drets fonamentals. Els partits han exigit la compareixença de les conselleres Núria Parlon (Interior) i Esther Niubó (Educació), i del director dels Mossos, Josep Lluís Trapero, la destitució del qual ha estat demanada per ERC i els Comuns, tensant la relació amb el govern de Salvador Illa. Mentre el Govern defensa l’actuació policial, els sindicats han anunciat que portaran el cas als tribunals.

Els Mossos d’Esquadra han admès la infiltració de dos agents de paisà en una assemblea de docents a Barcelona que preparava una vaga educativa. La policia catalana justifica l’acció emparant-se en una “obligació normativa” de la Comissaria General d’Informació per recollir informació sobre “conflictivitat laboral i social” i avaluar riscos, argumentant que no és una decisió discrecional. Aquesta actuació ha generat una forta polèmica política. La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha defensat la professionalitat del cos i ha mostrat el seu suport explícit al director general, Josep Lluís Trapero. En canvi, diversos partits de l’oposició com ERC, Comuns, CUP i Junts han condemnat els fets i han exigit compareixences parlamentàries de Parlon, la consellera d’Educació Esther Niubó i el mateix Trapero, a qui alguns grups demanen la dimissió. Els sindicats educatius també han criticat la mesura.

La Policia Nacional ha detingut a Santa Coloma de Cervelló un jove de 21 anys acusat d’agressió sexual, coaccions i corrupció de menors. L’home, que és reincident, obligava adolescents d’entre 14 i 16 anys a enviar-li fotografies i vídeos de contingut sexual a través d’internet sota amenaça. La investigació es va iniciar arran de les denúncies de dues menors a Tenerife i la Corunya. Aquest individu ja havia estat detingut pels Mossos d’Esquadra l’any 2024 per instal·lar una càmera oculta al vestidor d’una escola de Sant Boi de Llobregat on treballava de monitor, motiu pel qual tenia una ordre que li prohibia apropar-se a centres escolars. Durant l’escorcoll del seu domicili, els agents van trobar material que l’implicava amb almenys set víctimes menors més, i no es descarta que n’hi hagi d’altres.

Dos crims recents han sacsejat Catalunya. A Salt, una dona de 31 anys ha estat detinguda després de confessar a la comissaria dels Mossos d’Esquadra que havia matat la seva parella amb una arma blanca. La investigació continua sota secret de sumari. Paral·lelament, a Esplugues de Llobregat, un home ha ingressat a presó provisional i sense fiança per l’assassinat d’una dona, a qui va apunyalar mortalment en ple carrer. Les autoritats investiguen aquest cas per delictes d’assassinat i temptativa d’homicidi, entre d’altres. La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha descartat de moment el mòbil gihadista, mentre que la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha apuntat a la hipòtesi d’un brot psicòtic. Com a resposta, Parlon ha anunciat que es reforçarà el pla de prevenció per decomissar armes blanques.

L’àrea de Barcelona ha estat escenari de dos crims mortals per arma blanca. A Esplugues de Llobregat, un home va ser detingut per l’assassinat d’una dona jove en ple carrer al barri de Finestrelles. L’agressor la va apunyalar i va fugir, ferint altres persones que van intentar aturar-lo, abans de ser arrestat a Barcelona. Els Mossos d’Esquadra han descartat que existís una relació sentimental entre ells i investiguen si va ser un atac a l’atzar. L’Ajuntament d’Esplugues va condemnar els fets i va decretar dos dies de dol. Paral·lelament, al barri del Raval de Barcelona, un menor va ser detingut per la mort d’un home, també apunyalat. La víctima va ser traslladada a l’hospital en estat crític, on va morir posteriorment. La Guàrdia Urbana va localitzar i arrestar el presumpte autor poc després. La Divisió d’Investigació Criminal (DIC) dels Mossos s’ha fet càrrec d’ambdós casos, que es troben sota secret d’actuació.

L’àrea metropolitana de Barcelona ha registrat dos greus successos violents en menys de 24 hores. Divendres al vespre, un home va ser ferit greu per arma de foc al barri de Sants de Barcelona, en un atac que s’investiga com una possible venjança entre bandes criminals. L’agressor va fugir i aquest fet suposa el segon tiroteig en via pública a la ciutat en poques setmanes, després del que va ocórrer al passeig del Taulat i que va acabar amb la mort de la víctima. D’altra banda, dissabte al matí a Esplugues de Llobregat, una dona va ser mortalment apunyalada al carrer Joan Miró. El presumpte autor, que havia fugit inicialment, va ser localitzat i detingut poc després a Barcelona. La Divisió d’Investigació Criminal dels Mossos d’Esquadra s’ha fet càrrec d’ambdues investigacions per esclarir els fets.