Un greu brot d’Ebola afecta l’est de la República Democràtica del Congo (RDC), amb més de 500 casos sospitosos i 131 morts confirmades. La soca responsable és la Bundibugyo, per a la qual no existeix vacuna ni tractament específic, i que presenta una letalitat d’entre el 25% i el 40%. La situació es veu dràsticament agreujada per la inseguretat i el conflicte armat a la província d’Ituri, que ha provocat el desplaçament de més de 100.000 persones. Aquest moviment de població dificulta enormement el rastreig de contactes i el desplegament sanitari. El virus ja s’ha estès a països veïns com Uganda i el Sudan del Sud, i ha arribat a zones urbanes com Kampala i Goma. Davant la magnitud del brot, l’Organització Mundial de la Salut (OMS), dirigida per Tedros Adhanom Ghebreyesus, monitora la situació, mentre que l’Africa CDC ha declarat una “emergència de sanitat pública” continental.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha declarat una emergència de salut pública d’importància internacional (ESPII) a causa d’un brot d’Ebola a la província d’Ituri, a la República Democràtica del Congo (RDC), que ja ha causat prop de 250 casos sospitosos i 68 morts. El contagi s’ha estès a la veïna Uganda, on s’ha confirmat la primera víctima mortal. La principal preocupació rau en el fet que es tracta de la soca Bundibugyo, contra la qual la vacuna existent no és efectiva. L’OMS ha desplegat equips i ha destinat 500.000 dòlars per a la resposta, mentre que el CDC Àfrica coordina la vigilància transfronterera amb països com el Sudan del Sud. La situació es veu agreujada per la inestabilitat i l’alta mobilitat de la població a la zona. Malgrat l’alerta, els experts consideren que el risc d’expansió a Europa és mínim, centrant el perill a escala local i regional.
La gestió d’un brot internacional d’hantavirus ha activat els protocols sanitaris a Espanya amb dues línies d’actuació. D’una banda, el creuer MV Hondius, afectat per un brot que ha causat tres morts, ha atracat a Tenerife per evacuar els seus passatgers. Els 14 espanyols a bord, tots asimptomàtics, han estat traslladats a l’Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla de Madrid per complir una quarantena d’almenys 42 dies. D’altra banda, les dues dones a Alacant i Barcelona que van estar exposades al virus en un vol de KLM han donat negatiu en les primeres proves PCR, tot i que es repetiran per confirmar el diagnòstic. El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha enviat un missatge de calma, qualificant el risc per a la salut pública de “baix” i elogiant la resposta de les autoritats espanyoles.
Una operació de repatriació internacional sense precedents s’ha activat a Tenerife amb l’arribada del creuer MV Hondius, afectat per un brot d’hantavirus. Els 14 passatgers espanyols, entre els quals hi ha cinc catalans, seran els primers a desembarcar per ser traslladats a l’Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla de Madrid. Allà se sotmetran a una quarantena obligatòria i revisable en habitacions individuals, sense visites i amb un estricte protocol sanitari que inclou proves PCR periòdiques i control de temperatura. L’operatiu, coordinat pel govern espanyol amb l’Organització Mundial de la Salut (OMS), preveu l’evacuació de ciutadans de més de vint països. El director general de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha viatjat a l’illa i ha llançat un missatge de tranquil·litat, assegurant que el risc per a la salut pública és “baix” i qualificant l’acollida del vaixell com un “acte de solidaritat”.
Un brot d’hantavirus dels Andes, una soca amb capacitat de transmissió entre humans, ha estat detectat al creuer MV Hondius, generant una resposta sanitària internacional coordinada per l’OMS. L’incident ha causat diverses víctimes mortals i ha elevat a més de vuit el nombre de casos sospitosos i confirmats. Alguns pacients han estat evacuats prop de Cap Verd, mentre el vaixell es dirigeix a les Illes Canàries per a un desembarcament controlat i la repatriació dels passatgers. A Espanya, el Ministeri de Sanitat investiga un cas sospitós a Alacant, una dona que va compartir un vol amb una de les víctimes. Segons ha confirmat el secretari d’Estat de Sanitat, Javier Padilla, els passatgers espanyols seran traslladats a l’hospital militar Gómez Ulla de Madrid per complir una quarantena obligatòria.
- https://www.3cat.cat/3catinfo/loms-eleva-a-8-els-casos-sospitosos-dhantavirus-al-creuer-i-evacua-tres-afectats-als-paisos-baixos/noticia/3408168/
- https://naciodigital.cat/societat/sanitat-informa-dun-possible-cas-dhantavirus-a-alacant.html
- https://www.3cat.cat/3catinfo/sanitat-detecta-a-alacant-un-cas-sospitos-dhantavirus-vinculat-al-creuer/noticia/3408645/
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha confirmat cinc casos d’hantavirus i tres de sospitosos en un brot detectat al creuer MV Hondius, que es dirigeix a Tenerife. El director general de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha assegurat que el risc per a la població és “baix” i que “no estem davant l’inici d’una pandèmia com la covid-19”, tot i que podrien aparèixer més casos a causa del llarg període d’incubació del virus, de fins a sis setmanes. El vaixell fondejarà al Port de Granadilla i els passatgers seran evacuats. Els 14 ciutadans espanyols, entre els quals hi ha cinc catalans, seran traslladats a l’hospital militar Gómez Ulloa de Madrid per fer quarantena. L’OMS investiga l’origen del brot, possiblement relacionat amb un viatge previ per l’Argentina, Xile i l’Uruguai, i recorda que no hi ha vacuna ni tractament antiviral específic per a aquesta malaltia potencialment mortal.
El creuer MV Hondius, afectat per un brot d’hantavirus que ja ha causat diverses morts, serà evacuat al port de Granadilla de Abona (Tenerife) per ordre del govern espanyol i a petició de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Els catorze passatgers de nacionalitat espanyola, entre els quals hi ha cinc catalans, seran traslladats en un avió militar a Madrid per iniciar, amb consentiment informat, una quarantena a l’Hospital militar Gómez Ulloa. Aquest aïllament podria allargar-se fins a 45 dies, el període d’incubació del virus, una malaltia respiratòria greu transmesa per rosegadors amb una taxa de mortalitat de fins al 40% i sense tractament específic. La decisió ha generat tensions amb el govern canari, que inicialment s’hi oposava, mentre que la resta de passatgers internacionals seran repatriats als seus països d’origen.
- https://naciodigital.cat/societat/els-cinc-catalans-del-creuer-amb-un-brot-dhantavirus-faran-quarantena-en-un-hospital-militar-de-madrid.html
- https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20260507/creuer-amb-brot-d-hantavirus-129936340
- https://naciodigital.cat/el-despertador/un-bitxo-i-un-record-al-creuer.html
El govern espanyol, a instàncies de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), ha autoritzat l’atracament del creuer Hondius a les Canàries, després que un brot d’hantavirus a bord provoqués tres morts i deixés un malalt en estat crític. La situació s’ha agreujat en confirmar-se que es tracta de la soca andina, transmissible entre humans. Aquesta decisió ha desencadenat una greu crisi institucional amb el govern canari. El seu president, Fernando Clavijo, ha acusat l’executiu de Pedro Sánchez i la ministra de Sanitat, Mónica García, de menystenir les illes, denunciant una total falta de comunicació i transparència en la gestió. Clavijo reclama que es reconsideri la decisió mentre es prepara l’operatiu per rebre els prop de 150 passatgers, entre els quals hi ha cinc catalans en bon estat de salut.
Un brot de hantavirus en un creuer que navegava per l’Atlàntic ha provocat tres morts i un pacient en estat crític, mantenint prop de 150 persones en quarantena a bord. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha confirmat dos casos i investiga una possible transmissió entre persones dins del vaixell, que es troba retingut a Cap Verd. Espanya ha autoritzat que l’embarcació atraqui a les Illes Canàries, mentre les autoritats sanitàries, com Fernando Simón, coordinen l’evacuació dels afectats. A bord hi viatgen cinc catalans que, segons el secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, es troben en bon estat de salut. El hantavirus és una malaltia greu transmesa per rosegadors, amb una taxa de mortalitat que pot arribar al 40% i sense tractament antiviral específic.
Un brot d’hantavirus en el creuer de luxe MV Hondius ha causat la mort de tres persones i la infecció de diverses més, amb almenys un passatger ingressat a l’UCI. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) està investigant aquest “incident de salut pública” ocorregut durant una travessia que va partir d’Ushuaia, Argentina, amb destinació a les Illes Canàries. L’OMS ja ha confirmat la presència del virus en una de les víctimes i coordina la resposta internacional, incloent-hi l’anàlisi de mostres i l’evacuació de passatgers. L’hantavirus és una malaltia greu transmesa per rosegadors que provoca una síndrome pulmonar amb una taxa de mortalitat que s’acosta al 40%. Actualment no disposa de tractament específic, i els casos greus requereixen cures intensives i suport respiratori.