ElResum.cat

Park Güell

L’obra d’Antoni Gaudí ha posicionat Barcelona com una destinació turística mundial, però el seu èxit genera importants reptes de gestió. L’any 2026 se celebra l’Any Gaudí, que commemora el centenari de la seva mort i coincideix amb la culminació de la Torre de Jesús de la Sagrada Família, el monument més visitat de la ciutat. Aquest temple va rebre gairebé 4,9 milions de visitants el 2025, generant ingressos de 134,5 milions d’euros, principalment de turistes nord-americans. Aquest flux massiu, que va portar 16 milions de turistes a la ciutat, ha obligat l’Ajuntament de Barcelona a implementar mesures per gestionar l’afluència en zones clau com els entorns de la basílica i el Park Güell. Les celebracions de l’Any Gaudí, organitzades per la Generalitat de Catalunya, inclouen concerts i exposicions que reafirmen el seu llegat mentre la ciutat busca equilibrar el turisme amb la vida veïnal.

L’Ajuntament de Barcelona ha reformat el sistema d’accés al Park Güell per evitar la “picaresca” dels turistes que hi entraven gratuïtament. La principal mesura ha estat eliminar el parc del programa de descomptes Gaudir Més, ja que molts visitants no empadronats l’utilitzaven per accedir-hi sense cost, fins i tot durant les franges horàries reservades exclusivament per als veïns. Segons la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, aquesta pràctica, tot i no ser il·legal, afectava negativament l’experiència dels residents. Amb el nou sistema, qualsevol ciutadà empadronat a Barcelona pot obtenir el seu “passi verd” gratuït verificant la seva identitat directament al web del parc, simplificant el tràmit. Els no residents, en canvi, hauran de comprar entrada. Paral·lelament, s’estan renovant els carnets de lliure accés per al veïnat dels barris adjacents.