ElResum.cat

Sinistralitat Viària

Dos accidents mortals han elevat la xifra de víctimes a les carreteres catalanes. Dimarts a la tarda, un motorista va morir a Deltebre després de sortir de la carretera TV-3451 i caure a un canal. Dijous a la nit, un jove de 18 anys va perdre la vida a l’Hospitalet de Llobregat, a la C-31, en ser atropellat per un vehicle mentre feia el comunicat d’un xoc previ amb un altre turisme. Amb aquests dos sinistres, el nombre total de morts per accident de trànsit a Catalunya des de principi d’any ascendeix a 51, segons dades del Servei Català de Trànsit. Aquestes xifres confirmen la preocupant vulnerabilitat del col·lectiu de motoristes, ja que 22 de les víctimes mortals pertanyien a aquest grup, una tendència que ja es va evidenciar durant el cap de setmana de la Segona Pasqua.

Aquest cap de setmana s’han produït dos accidents mortals a les carreteres catalanes. Diumenge a la nit, un home de 52 anys va morir atropellat a la carretera C-55 a l’altura d’Abrera, d’on era veí. El dia anterior, dissabte a la tarda, un motorista de 56 anys de Castellar del Vallès va perdre la vida en sortir de la via a la BV-5301, al terme municipal del Brull (Osona). Cal destacar que en aquesta mateixa carretera ja hi va morir un altre motorista a principis de maig. Els Mossos d’Esquadra investiguen les causes d’ambdós sinistres, que eleven el balanç de víctimes mortals d’aquest any. Segons les dades provisionals del Servei Català de Trànsit, ja són 45 les persones que han mort a la xarxa viària de Catalunya, de les quals 18 eren motoristes.

Malgrat una reducció de gairebé el 38% en la mortalitat a les carreteres catalanes respecte a l’any passat, la sinistralitat d’enguany mostra una preocupant concentració en els col·lectius vulnerables. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), fins ara s’han registrat 35 víctimes mortals, de les quals una gran majoria eren motoristes, vianants o ciclistes. El grup més afectat és el dels motoristes, amb 16 morts, gairebé la meitat del total. Aquesta tendència s’ha vist reflectida en accidents recents, com les col·lisions mortals de motoristes a l’AP-7 al Papiol i a la carretera BV-5301 a El Brull, a més de l’atropellament d’una vianant a l’A-2 a Bell-lloc d’Urgell. Les autoritats, incloent-hi el director del SCT Ramon Lamiel, han fet una crida a la prudència, especialment durant operacions de trànsit intenses.

La jornada d’aquest dimecres va estar marcada per tres successos mortals a Catalunya. A Barcelona, un home de 92 anys va morir per inhalació de fum en un incendi declarat al seu pis de la Gran Via, les causes del qual estan sent investigades pels Mossos d’Esquadra. Paral·lelament, a les carreteres tarragonines es van produir dos accidents mortals. A Aiguamúrcia, un ciclista de 44 anys va ser atropellat mortalment per un conductor que va fugir del lloc dels fets però que posteriorment va ser localitzat i detingut. Finalment, a la Pobla de Mafumet, un vianant va perdre la vida en ser envestit per un camió cisterna que, per causes que s’investiguen, es va desfrenar dins del Polígon Químic i va travessar la tanca perimetral. Aquests sinistres viaris eleven a 31 el nombre de víctimes mortals a les carreteres catalanes enguany.

Les carreteres catalanes han registrat un greu repunt de la sinistralitat mortal, amb un focus preocupant en els motoristes. En un període inferior a una setmana, s’han comptabilitzat diverses víctimes, incloent-hi un cap de setmana tràgic amb quatre morts en menys de 24 hores en accidents a Gavà, Artesa de Segre, Calonge de Segarra i Barcelona. A aquest balanç s’hi suma la mort posterior d’un motorista de 49 anys en una col·lisió amb un camió a la Zona Franca de Barcelona, la qual va suposar la quarta víctima mortal a la ciutat durant l’any. Amb aquests sinistres, la xifra total de morts a Catalunya s’eleva a 14 persones el 2026, de les quals vuit eren motoristes. Davant d’aquesta situació, el Servei Català de Trànsit ha reforçat les crides a la màxima prudència a la conducció.

Les carreteres catalanes han registrat dos accidents mortals recents amb resultats fatals. A Preixens (la Noguera), un home de 69 anys va morir després que el quad que conduïa sortís de la via i bolqués, quedant atrapat sota el vehicle. Aquest sinistre eleva la xifra provisional de víctimes a les carreteres catalanes a 143 persones enguany. D’altra banda, a l’autopista AP-7, al seu pas per Castellbisbal, una dona de 34 anys que viatjava com a acompanyant en una motocicleta va perdre la vida en impactar el vehicle contra la tanca de la via; el conductor va resultar ferit greu. Aquest va ser el primer accident mortal de l’any a la xarxa viària interurbana. En ambdós incidents es van mobilitzar efectius dels Mossos d’Esquadra, els Bombers de la Generalitat i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

L’any 2025 es va tancar amb un balanç negatiu a les carreteres catalanes, segons dades del Servei Català de Trànsit, amb un total de 144 persones mortes en 136 accidents mortals. Aquesta xifra representa un increment del 6% en la mortalitat respecte al 2024, tot i que suposa una reducció del 18% en comparació amb el 2019. Els col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes) van sumar el 43% de les víctimes, sent els motoristes el grup més afectat amb 45 morts. També es va registrar un augment preocupant de la sinistralitat entre els menors de 35 anys. L’AP-7 es va consolidar com la via amb més defuncions, amb 17 víctimes. Per demarcacions, Barcelona va experimentar el major increment de morts, mentre que la comarca del Segrià va ser la que en va registrar més a tot el territori.

Una sèrie d’accidents de trànsit mortals ha elevat la xifra de víctimes a les carreteres interurbanes de Catalunya. A la C-17, a Parets del Vallès, un jove de 21 anys, veí de Canovelles, va morir atropellat després que el seu cotxe s’avariés, convertint-se en la víctima mortal número 130 de l’any. Poc després, el conductor d’una furgoneta va perdre la vida en una sortida de via a la B-431, a Avinyó, sumant la víctima 131. Finalment, un altre conductor va morir a Martorell en un accident a l’enllaç de l’A-2 amb l’AP-7, quan el seu vehicle va topar contra una tanca. Segons dades del Servei Català de Trànsit, amb aquesta darrera mort ja són 133 les persones que han perdut la vida aquest any. D’aquest total, els col·lectius vulnerables representen un 45% de les víctimes, amb els motoristes com el grup més afectat.