L'encariment dels vols "low cost" per la normativa europea de combustibles verds
Segons Mar Reguant, investigadora ICREA a l'Institut d'Anàlisi Econòmica del CSIC, els vols "low cost" podrien veure els seus preus multiplicats per dos o fins i tot set a causa d'una nova normativa europea que obligarà les aerolínies a utilitzar un 70% de combustible verd el 2050. Aquest combustible, produït a partir de biomassa, és més car, fet que repercutirà en el preu dels bitllets. Es preveu que viatjar a una capital europea podria costar fins a 200 euros, mentre que un vol transatlàntic podria superar els 700 euros. Actualment, només un 3% de les aerolínies utilitzen aquest combustible sostenible. La normativa, que s'emmarca dins del paquet "Fit for 55" de la UE, busca reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle. A partir de l'1 de gener de 2025, un mínim del 2% del combustible ha de ser verd, percentatge que augmentarà progressivament fins al 2050. Reguant defensa la normativa, tot i l'increment de preus, argumentant l'impacte ambiental negatiu dels vols barats i la desigualtat en la seva utilització, on un 1% de la població realitza el 50% dels viatges. La normativa també inclou un etiquetatge d'emissions per a tots els vols, dins i fora de la UE.