ElResum.cat

Diverses entitats, com Plataforma per la Llengua, Òmnium Cultural i la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), han impulsat iniciatives per enfortir l’ús social del català davant la seva regressió. Una d’elles anima a parlar català durant 21 dies per fixar-lo com a hàbit, tot combatent la “submissió lingüística” dels catalanoparlants. Paral·lelament, la campanya “Radars lingüístics” de Plataforma per la Llengua ha recollit més de 450 denúncies per discriminació del català en la retolació comercial, especialment a Barcelona, Gavà, Reus i Cambrils. Les queixes es dirigiran a la Generalitat perquè actuï. Els restaurants Tío Bigotes i les botigues Oakberry Açaí són els negocis amb més denúncies. Els sectors del comerç al detall i l’hostaleria acumulen la majoria d’incompliments, que inclouen l’absència de català, l’ús de lletra més petita o la seva posició secundària respecte al castellà o l’anglès. La campanya recorda l’obligació legal de retolar en català segons la normativa lingüística i el codi de consum.