La Fundació Bofill ha presentat un estudi basat en enquestes a 852 docents i 68 entrevistes que revela la inestabilitat en els centres educatius de màxima complexitat a Catalunya. Aquests centres, que representen el 24% del total, acullen alumnes amb necessitats socials i dificultats d’aprenentatge, i han vist com en cinc anys s’ha substituït el 53% del seu professorat. Aquesta rotació, segons Antoni Verger, director de l’equip d’investigació de la UAB, perjudica especialment els alumnes que necessiten vincles estables amb els professionals. A més, la matrícula viva, que ja arriba als 75.000 alumnes, majoritàriament provinents de contextos desfavorits, agreuja la situació. L’estudi també destaca la falta de temps, recursos i suport de l’Administració que pateix el professorat d’aquests centres, que sent més pressió pels resultats acadèmics. La Fundació Bofill proposa mesures com incentius a la formació i reducció de la càrrega lectiva. Paral·lelament, el Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya (CEESC) reclama la continuïtat de les 85 places d’educadors socials en centres d’alta complexitat, com l’Institut Eduard Fontserè, creades per un pla que finalitza el 31 d’agost. Professionals com Elena Aracil i Tania Moriana destaquen la importància del seu rol en la convivència i l’atenció a alumnes amb dificultats, i reclamen l’estabilització de les seves places.