ElResum.cat

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat la proposta d’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat, un projecte amb una inversió prevista de 3.200 milions d’euros per part d’Aena. La proposta, elaborada per una comissió tècnica amb representants de la Generalitat, el govern espanyol i Aena, preveu allargar 500 metres la tercera pista, la més propera al mar, amb una afectació minimitzada a la Ricarda i el Remolar. Aquesta ampliació permetrà, segons Illa, convertir el Prat en un “hub intercontinental” i augmentar la capacitat de la infraestructura. La proposta inclou compensacions ambientals per mitigar l’impacte. El Pla Director s’aprovaria el 2028 i les obres començarien el 2030, amb una finalització prevista per al 2033. La proposta ha generat reaccions diverses. Foment del Treball l’ha valorat positivament, mentre que els Comuns i ERC, socis d’investidura, han expressat la seva oposició. Junts ha reclamat el traspàs integral de la infraestructura a la Generalitat, i la CUP ha demanat la compareixença d’Illa al Parlament. El PP i Vox s’han mostrat a favor de l’ampliació. L’alcaldessa del Prat ha qüestionat la viabilitat del projecte davant les autoritats europees, mentre que l’alcaldessa de Gavà ho ha valorat positivament. La plataforma Zeroport i diverses entitats ecologistes han rebutjat la proposta. Aquesta nova proposta arriba després de quatre anys de l’acord fallit entre la Generalitat i l’Estat, i reactiva el debat sobre l’ampliació de l’aeroport.