ElResum.cat

El president Salvador Illa ha presentat un projecte d’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas-El Prat, amb un cost estimat de 3.200 milions d’euros, previst per al 2033. L’ampliació de la tercera pista, la remodelació de les terminals 1 i 2, la construcció d’una terminal satèl·lit i una línia de tren subterrània per a la T1 són els punts clau. El calendari preveu l’aprovació del DORA per part d’Aena el 2026 i del Pla Director el 2028, condicionat a l’aval mediambiental de la Comissió Europea per l’afectació a la Xarxa Natura 2000, que inclou la Ricarda i el Remolar. Les obres començarien el 2030 i finalitzarien el 2033. Paral·lelament, s’ha obert el debat sobre la governança de l’aeroport. ERC prioritza la gestió catalana i busca “canvis legislatius” per augmentar la capacitat decisòria de la Generalitat, tot i que s’oposa a l’ampliació en els termes plantejats. La privatització parcial d’Aena el 2014 per Mariano Rajoy complica la situació, ja que qualsevol canvi hauria de considerar els interessos dels inversors privats. La creació d’un Consell Rector Aeroportuari de Catalunya i una Autoritat Aeroportuària de Catalunya són part de les negociacions, però la gestió 100% catalana sembla difícil. Sílvia Paneque, consellera de Territori, ha afirmat que la qüestió de la governança es negociarà amb ERC.