ElResum.cat

Societat

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha declarat una emergència de salut pública d’importància internacional (ESPII) a causa d’un brot d’Ebola a la província d’Ituri, a la República Democràtica del Congo (RDC), que ja ha causat prop de 250 casos sospitosos i 68 morts. El contagi s’ha estès a la veïna Uganda, on s’ha confirmat la primera víctima mortal. La principal preocupació rau en el fet que es tracta de la soca Bundibugyo, contra la qual la vacuna existent no és efectiva. L’OMS ha desplegat equips i ha destinat 500.000 dòlars per a la resposta, mentre que el CDC Àfrica coordina la vigilància transfronterera amb països com el Sudan del Sud. La situació es veu agreujada per la inestabilitat i l’alta mobilitat de la població a la zona. Malgrat l’alerta, els experts consideren que el risc d’expansió a Europa és mínim, centrant el perill a escala local i regional.

El sistema educatiu de Catalunya afronta un nou cicle de mobilitzacions convocat pels sindicats Ustec, Professors de Secundària (Aspepc), CGT i la Intersindical, que consideren insuficient l’acord signat pel Govern de la Generalitat amb CCOO i UGT. Les reivindicacions principals inclouen millores salarials, més recursos per a la inclusió i una reducció de la càrrega burocràtica. El calendari de protestes preveu 17 dies de vaga organitzats per territoris, la qual cosa implica cinc jornades d’aturada per a cada centre en menys d’un mes, a més d’una gran manifestació a Barcelona. Com a mesura de pressió addicional, més de mil centres s’han sumat a un boicot a les sortides i colònies del pròxim curs. Aquestes accions tenen lloc en un context marcat per la polèmica sobre la infiltració policial en assemblees i la convocatòria d’una vaga estudiantil per part del SEPC.

Un greu accident de trànsit a la carretera C-31, al seu pas per Cubelles, va ocórrer la matinada d’aquest diumenge, resultant en vuit persones ferides, majoritàriament joves. El sinistre, una col·lisió frontal entre dos turismes, va deixar un balanç d’un home en estat crític, cinc ferits greus i dos de caràcter menys greu, que van ser evacuats a diversos hospitals com Bellvitge, Vall d’Hebron i Sant Camil. L’incident va requerir una important mobilització dels serveis d’emergència, amb deu ambulàncies del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i cinc dotacions dels Bombers de la Generalitat. Aquests últims van haver de realitzar tasques d’excarceració per alliberar tres dels ocupants atrapats dins dels vehicles. Com a conseqüència de l’accident, la circulació a la C-31 va ser interrompuda en ambdós sentits de la marxa.

Un brot mortal d’hantavirus a bord del creuer MV Hondius, operat per Oceanwide Expeditions, ha causat la mort de tres persones i ha activat una alerta internacional de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Mentre les autoritats sanitàries de les Canàries preparaven un dispositiu per a la seva possible arribada, la situació ha escalat de manera inesperada. Un passatger britànic que va desembarcar a mitjans d’abril a la remota illa de Tristan da Cunha, un territori britànic a l’Atlàntic Sud amb infraestructures mèdiques gairebé inexistents, ha desenvolupat símptomes compatibles amb la malaltia. En resposta, l’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit ha mobilitzat les forces armades, i la Royal Air Force (RAF) ha executat una complexa operació d’emergència per lliurar subministraments vitals i personal mèdic militar a l’illa mitjançant paracaigudistes.

La gestió d’un brot internacional d’hantavirus ha activat els protocols sanitaris a Espanya amb dues línies d’actuació. D’una banda, el creuer MV Hondius, afectat per un brot que ha causat tres morts, ha atracat a Tenerife per evacuar els seus passatgers. Els 14 espanyols a bord, tots asimptomàtics, han estat traslladats a l’Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla de Madrid per complir una quarantena d’almenys 42 dies. D’altra banda, les dues dones a Alacant i Barcelona que van estar exposades al virus en un vol de KLM han donat negatiu en les primeres proves PCR, tot i que es repetiran per confirmar el diagnòstic. El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha enviat un missatge de calma, qualificant el risc per a la salut pública de “baix” i elogiant la resposta de les autoritats espanyoles.

El brot d’hantavirus detectat al creuer MV Hondius, que ha provocat tres morts i compta amb cinc casos confirmats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), ha desencadenat una notable tensió política a Espanya. Mentre el govern de Pedro Sánchez organitza un complex dispositiu per evacuar els 147 ocupants a les Canàries, amb la col·laboració de la Unió Europea, la seva gestió ha estat durament criticada. Partits com el PP i Vox l’han qualificada de “caòtica”, i la presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, ha rebutjat que els passatgers espanyols facin la quarantena en un hospital militar de la seva comunitat. Malgrat la descoordinació inicial i la crispació política, la ministra de Sanitat, Mónica García, defensa l’operatiu, mentre l’OMS ha emès un missatge de calma, assegurant que el virus és conegut i que el risc de pandèmia és “baix”.

Els catorze passatgers espanyols, entre els quals hi ha cinc catalans, del creuer Hondius afectat per un brot d’hantavirus, han estat evacuats i traslladats a Madrid per complir una quarantena obligatòria. El desembarcament es va realitzar al port de Granadilla de Abona, a Tenerife, sota estrictes protocols sanitaris que incloïen l’ús de vestits EPI. Després de volar en un avió militar fins a la base de Torrejón de Ardoz, els passatgers, que es troben asimptomàtics, van ser ingressats a l’Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla. Allà romandran en habitacions individuals i se’ls realitzaran proves PCR per descartar la infecció, sota la supervisió d’un equip mèdic reforçat. L’operatiu, defensat per la ministra Mónica García i el president Pedro Sánchez, preveu un possible aïllament de fins a 42 dies. Mentrestant, el vaixell Hondius es dirigirà a Rotterdam un cop finalitzada la repatriació de totes les nacionalitats.

Una operació de repatriació internacional sense precedents s’ha activat a Tenerife amb l’arribada del creuer MV Hondius, afectat per un brot d’hantavirus. Els 14 passatgers espanyols, entre els quals hi ha cinc catalans, seran els primers a desembarcar per ser traslladats a l’Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla de Madrid. Allà se sotmetran a una quarantena obligatòria i revisable en habitacions individuals, sense visites i amb un estricte protocol sanitari que inclou proves PCR periòdiques i control de temperatura. L’operatiu, coordinat pel govern espanyol amb l’Organització Mundial de la Salut (OMS), preveu l’evacuació de ciutadans de més de vint països. El director general de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha viatjat a l’illa i ha llançat un missatge de tranquil·litat, assegurant que el risc per a la salut pública és “baix” i qualificant l’acollida del vaixell com un “acte de solidaritat”.

Un brot d’hantavirus dels Andes, una soca amb capacitat de transmissió entre humans, ha estat detectat al creuer MV Hondius, generant una resposta sanitària internacional coordinada per l’OMS. L’incident ha causat diverses víctimes mortals i ha elevat a més de vuit el nombre de casos sospitosos i confirmats. Alguns pacients han estat evacuats prop de Cap Verd, mentre el vaixell es dirigeix a les Illes Canàries per a un desembarcament controlat i la repatriació dels passatgers. A Espanya, el Ministeri de Sanitat investiga un cas sospitós a Alacant, una dona que va compartir un vol amb una de les víctimes. Segons ha confirmat el secretari d’Estat de Sanitat, Javier Padilla, els passatgers espanyols seran traslladats a l’hospital militar Gómez Ulla de Madrid per complir una quarantena obligatòria.

Un brot d’hantavirus al creuer MV Hondius ha provocat tres morts i ha activat una alerta internacional de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Aquesta malaltia vírica greu, transmesa per rosegadors i amb una mortalitat propera al 40%, no disposa de tractament antiviral efectiu. Mentre el vaixell es dirigeix a les Canàries per a l’evacuació del passatge, a Espanya ha sorgit un debat sobre l’obligatorietat de la quarantena, amb posicions divergents entre les ministres Mónica García i Margarita Robles. Les autoritats sanitàries, coordinades pel CCAES, han identificat i aïllat diversos contactes de risc, incloent-hi una dona catalana asimptomàtica i una altra a Alacant amb símptomes, ambdues passatgeres d’un vol compartit amb una de les víctimes. Els 14 espanyols a bord seran repatriats i aïllats a l’Hospital Militar Gómez Ulloa de Madrid.