Dades sobre les Sancions per Vulneració dels Drets Lingüístics dels Consumidors
L'Agència Catalana del Consum (ACC) i el Departament de Política Lingüística van tramitar 5.406 denúncies per vulneració dels drets lingüístics dels consumidors entre el 2012 i el 2024, de les quals només un 7% (367) van resultar en sanció. L'import mitjà de les multes va ser de 2.240 euros, amb un màxim de 10.000 euros en 12 ocasions. La majoria de les sancions es van deure a la manca d'informació en català en elements fixos (rètols, cartells) i en comunicacions comercials (cartes de restaurants). Es van registrar més de 6.000 expedients en total, amb gairebé la meitat arxivats per manca d'infracció o per esmena de l'empresa. Es va observar un augment significatiu de les denúncies a partir del 2023, superant les 3.000 entre aquest any i el 2024. El sector de la restauració va concentrar la majoria de les queixes, seguit de perruqueries i centres d'estètica. Les queixes més freqüents es van relacionar amb la informació en elements fixos, l'atenció al client, les invitacions a comprar i la documentació contractual. Més de 4.300 empreses van ser denunciades des del 2012, i més de 1.000 només el 2024.